28 آوریل 2022 - بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، همچنین دیابت یا فشار خون بالایی دارند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این شرایط، حتی در صورت درمان، به خوبی کنترل نمی‌شوند و افراد را در معرض خطر بدتر شدن مشکلات قلبی قرار می‌دهد.

دکتر مادلین استرلینگ، پزشک مراقبت های اولیه در مرکز پزشکی ویل کورنل در شهر نیویورک می گوید: ما می دانیم که کنترل فشار خون و دیابت برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی حیاتی است. اما مطالعات کمی توانسته اند مشخص کنند که این عوامل خطر چقدر خوب کنترل می شوند. این مطالعه واقعاً گام بزرگی در این زمینه برداشته است.

استرلینگ سرمقاله ای را به همراه این مطالعه نوشت که روز پنجشنبه در مجله ی انجمن قلب آمریکا منتشر شد Circulation: Heart Failure.

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب نمی‌تواند آنطور که باید خون را پمپ کند و اکسیژن کافی را به بدن برساند، در نتیجه انجام کارهای روزمره را برای افراد سخت‌تر می‌کند. هایپرتنشن،- نام دیگری برای فشار خون بالا-، و دیابت از عوامل خطر اصلی نارسایی قلبی هستند که بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهند، به ویژه کسانی که مشکلات قلبی دیگری دارند یا حملات قلبی داشته اند.

در این مطالعه ی جدید، محققان داده های 18 ساله ی نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه، -یک سری از مطالعات فدرال که شیوع بیماری های اصلی و عوامل خطر آنها را در بین بزرگسالان ایالات متحده ارزیابی می کند-، را تجزیه و تحلیل کردند.

در حالی که تنها 8 درصد از 1423 نفری که مبتلا به نارسایی قلبی تشخیص داده شده بودند، کنترل قند خون ضعیفی داشتند، که در این مطالعه به عنوان سطح هموگلوبین A1c، 8 درصد یا بالاتر تعریف شد، 21 درصد از افرادی که برای دیابت تحت درمان بودند، نتوانستند به اهداف قند خون خود برسند که این نتیجه در نژادها یا قومیت های مختلف، یکسان بود.

محققان همچنین دریافتند که 48 درصد از افراد مبتلا به نارسایی قلبی دارای فشار خون کنترل نشده بودند، که محققان آن را با فشار خون سیستولیک(عدد بالایی) حداقل 130، تعریف کردند. در میان افرادی که برای آنها داروهای کاهش دهنده ی فشار خون تجویز شده بود، کنترل ضعیف فشار خون حتی بیشتر بود، در 51٪ افراد دیده شد. نرخ فشار خون کنترل‌نشده در میان بزرگسالان سیاه‌پوست نسبت به همسالان سفیدپوست آنها بالاتر بود( 53 درصد در مقابل 47 درصد).

دکتر Sadiya Khan، نویسنده ارشد این مطالعه که بودجه ی آن تا حدی توسط AHA تامین شده است، گفت: میزان بالاتر کنترل ضعیف فشار خون در میان بزرگسالان سیاه پوست مبتلا به نارسایی قلبی تعجب آور نیست، زیرا منعکس کننده تفاوت های نژادی در کنترل فشار خون در جمعیت عمومی است.

دکتر خان، که استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو است، گفت: این نشان دهنده یک مشکل بزرگتر است، یعنی عدم کنترل عوامل خطر اصلی که بیشترین تعداد مرگ و میرهای غیرواگیر در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهند.

دکتر Leah Rethy، رزیدنت دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: دلایل این نابرابری‌ها بسیار زیاد است. آنها شامل تاریخ نژادپرستی ساختاری در ایالات متحده هستند، که عمدتاً مسئول نابرابری در دسترسی به مراقبت های بهداشتی و نزدیکی به فضاهای سبز است که در آن افراد می توانند با خیال راحت به اهداف ورزشی خود برسند و همه انواع چیزهایی که بر روند زندگی افراد تا زمانی که آنها دچار نارسایی قلبی می شوند، تأثیر می گذارد.

استرلینگ که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: در حالی که اکثریت قریب به اتفاق افراد شرکت کننده در این مطالعه تحت پوشش بیمه بودند، آنها همچنین درآمدهای زیر خط فقر را گزارش کردند که می تواند بر دسترسی آنها به مراقبت های با کیفیت یا توانایی پرداخت هزینه ی داروها تأثیر بگذارد. در این مطالعه همچنین ردیابی نشد که آیا افرادی که برای فشار خون بالا و دیابت تحت درمان قرار می‌گیرند واقعاً داروهای تجویز شده را مصرف می‌کنند یا خیر.

دکتر Rethy، گفت: این مطالعه تنها شیوع فشار خون کنترل نشده و کنترل ضعیف گلایسمی را ثبت کرد، اما علت عدم کنترل این عوامل خطر را بررسی نکرد.

او افزود: ما فکر می‌کنیم که احتمالاً دلایلی وجود دارد که شامل عدم درک یا تمرکز ارائه‌دهندگان در مورد اهمیت کنترل فشار خون است، اما همچنین ممکن است عدم دسترسی به مراقبت‌های اولیه و تخصصی ثابت و مقرون‌به‌صرفه برای بزرگسالان مبتلا به نارسایی قلبی باشد، به ویژه افراد زیر 65 سال که واجد شرایط بیمه ی درمانی نیستند.

استرلینگ اضافه کرد که "کنترل این عوامل خطر در واقع بسیار سخت است. مسئله فقط دادن دارو به مردم نیست. این مطالعه این موضوع را روشن کرد."

او گفت: بسیاری از افرادی که نارسایی قلبی دارند مسن تر، و ضعیف هستند و ممکن است مشکلات شناختی داشته باشند، بنابراین ممکن است انجام خود نظارتی گسترده بر مدیریت سلامتی برای آنها دشوار باشد. برای مدیریت این موضوع در خانه کارهای زیادی بر عهده بیماران گذاشته می شود و این یک چالش است.

دکتر Rethy، گفت: اما این بدان معنا نیست که این مشکل غیرقابل حل است. نکته کلیدی یافتن راه هایی برای کمک به متخصصان مراقبت های بهداشتی و بیماران است تا آنچه را که محققان در مورد چگونگی کنترل فشار خون و قند خون می دانند، عملی کنند.

او گفت: داروهای خوب و مداخلات سبک زندگی زیادی وجود دارد که می دانیم مؤثر هستند. ما نباید آن را خیلی دور از دستیابی بدانیم. ما به ابزارهای زیادی برای کمک به رفع آن دسترسی داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-uncontrolled-blood-pressure-diabetes-common.html